Friday, March 7, 2014

DO AND DON'T .....

Selamat Hari Wanita Sedunia...wahhhhh!! bangge betul menjadi seorang wanita.. ada Woman Day lg.. ko hado? xde kann....ok.. actually harini nak share skit la ilmu berpantang larang waktu pengambilan SUPPLEMENTS atau VITAMINS. Sekarang ni ramai yg amek supplement n vitamins utk pencegahan penyakit, utk kecantikan, dan mcm2 lagi la... Dan aku tak terkecuali dari amek SUPPLEMENT yg terbaik iaitu SHAKLEE. Tapi walaupon supplement tu terbaik, cara pengambilan yang tidak teratur dan tidak betul mungkin kita tak akan dpt rase atau nikmati kebaikan supplement atau vitamin tersebut. Sooooo, meh bace ni cara2 pengambilan supplement yang betul dan pantang larangnye.. =)

1. PALING PENTING KITA MESTI TAHU TUJUAN KITA AMBIL SUPPLEMENT / VITAMINS.
- penting sangat. kita mesti ada ilmu tentang supplement yg kita ambil. Jangan main telan je.. BAHAYA

2. PENGAMBILAN AIR KOSONG YANG MENCUKUPI.
- ramai yang amek supplements dan vitamins tapiiiii xnak minum air masak yang secukupnye. Alasan malas asyik nak ke toilet. Tahu kah anda semua kite ke toilet tu mengeluarkan toksin2 dalam badan. So jgn la mls2 nak mnum air. Paling kurang kita kena minum air 8 gelas sehari. Ataupon 1L setiap 25kg.

Kenapa kita perlu minum air yang secukupnya? Ini adalah penting untuk penyerapan supplements dan vitamins dlm bdn. So xde la complain2 lagi lps ni supplement or vitamins tu xbagus.

3. ELAKKAN PENGAMBILAN SUPPLEMENT / VITAMIN YG TERLALU BYK SEKALI GUS.
- bila kita ambil telalu byk supplement atau vitamin pada satu masa (suggest 3 biji max) ia boleh meningkatkan kepekatan darah dlm badan kita. Ramai yg suka ambil mudah perkara mcm ni. Dah la air malas nk minum, tambah lagi dengan pengambilan yg byk dlm satu masa. Kalau boleh elakan...

Justeru itu agih2 kan la supplement n vitamin tu mengikut masa yang sesuai. Ini juga boleh menggelakkan kepekatan darah dlm bdn kita dan juga boleh membantu buah pinggan process supplement n vitamin dgn lebih baik lagi.

4. ELAKKAN PENGAMBILAN SUPPLEMENT / VITAMIN BERSAMA UBAT ATAUPON JAMU.
- haaaa..kemain nak sihat nak cantik habis semua supplement n jamu yg ade kat pasaran die nk beli. Konon nk kesan yg cepat. Sebernarnye ini SALAH!!. Bila korg campur semua jenis supplement, ubat atau jamu, ini akan menyebabkan salah satu darinya tidak berfungsi.

So utk kesan yg lebih baik, jarakkan pengambilan 1-2 jam utk kesan yg lebih mantopppp..

5. KURANGKAN PENGAMBILAN MINUMAN YANG BER KAFEIN & BERGAS DALAM MENU HARIAN.
- kenapa..kenapa..dan kenapa..ok sebernarnya minuman yg bergas dan berkafein contohnya nescafe boleh merosakkan kebaikkan supplement yg ada. So sesiapa yang mmg hardcore penggemar nescafe, tolong la kurang dan kurangkan pengambilannye.. sebab membazir je supplement yg dok makan n telan hari2 tu..sbb kebaikkan die dah xde.

6. PASTIKAN ANDA TAHU APA YANG BOLEH DAN TAK BOLEH KETIKA MENGAMBIL SUPPLEMENT / VITAMIN.
- Multivitamin yang lengkap dengan zat besi tidak boleh diambil bersama air susu ---> kerana ini boleh menggangu penyerapan zat besi itu sendiri.

- Vitamin E dan GLA Complex tidak boleh diambil pada hari yang sama kerana dikhuatiri badan terlebih keperluan Vitamin E harian disebabkan di dalam GLA Complex juga ada Vitamin E. Boleh selang seli hari pengambilan bagi kedua suplement ini.

- Vitamin E dan GLA Complex (terdapat Vitamin E di dalm GLA Complex) tidak boleh diambil bersama Alfalfa kerana Alfalfa boleh mengganggu penyerapan Vitamin E oleh tubuh badan manusia.

- Pesakit THALASEMIA MAJOR TIDAK BOLEH mengambil Vitalea kerana terdapat zat besi (dpt kan persetujuan dari doc terlebih dahulu)

- Untuk mommy to be, ibu2 mengandung andak di sarankan TIDAK MENGAMBIL Vitamin E, Alfalfa, GLA Complex, Vivix, Cinch Shake, Carotomax, Lecithin, Herblax, Nutriferon (kecuali atas nasihat doc). Ini adalah kerana, vitamin yang tinggi kadar antioksidan adalah tidak digalakkan sewaktu awal kehamilan kerana dikhuatiri boleh memberi risiko pada janin dan boleh menyebabkan keguguran. So nk kalau nk jugak pegi tny doc ea...jgn nk memandai2..

- Bagi ibu yg masih menyusukan anak2, make sure u all TIDAK MENGAMBIL Cinch Shake kerana kadar kalorinya yang rendah. So boleh di gantikan dengan ESP.

Ok ini antara2 yang korg perlu tahu. So kalau nk beli pape sekali pon kena tahu kenapa korg nk ambil supplement2 ni..Bukan amek sesuka hati je ye... Pastikan anda dapat nasihat dari yang pakar terlebih dahulu. Hargai badan kita, kesihatan kita. HIDUP SIHAT DAN CANTIK BERSAMA SHAKLEE =)

No comments:

Post a Comment